FANDOM

Å følge med på mange nettsteder og blogger kan fort bli tidkrevende hvis du stadig må besøke sidene for å se om det er kommet noe nytt der. En enkel løsning på dette problemet er å benytte RSS.

Lenke: RSS – Spar tid, bli varslet om ny informasjon 

Lenke: Slik virker RSS 

Med RSS kan du lage din egen personlige "avis" med informasjon og nyheter som interesserer deg.

RSS (Really Simple Syndication) er et standardisert format for distribusjon av nyheter, artikler og oppdateringer fra nettsteder. Enkelt forklart er RSS en teknologi som fortløpende sender deg overskriftene og et kort sammendrag av de siste nyhetene fra de nettstedene du vil følge med på.

Dette kalles for en RSS-strøm (RSS-feed), og denne strømmen samles slik at du kan lese den i en RSS-leser. Når det dukker opp en artikkel som ser interessant ut, er det bare å klikke på den i RSS-leseren for å lese hele.

For å bruke RSS trenger du en RSS-leser. Nettbaserte lesere som Google Leser (Google Reader) og Bloglines er populære, men det er mange alternativer. Det finnes også RSS app-er for mobiltelefoner og nettbrett. For eksempel Flipboard.

Google Reader  

Når du har funnet en RSS-leser du vil bruke, kan du begynne å abonnere på RSS-strømmer. Når et nettsted tilbyr en RSS-strøm, vises det med et oransje symbol.

  Ved å klikke på symbolet får du spørsmål om hvordan du vil motta nyhetsstrømmen. Nettstedet vil da begynne å sende deg oppdateringer når det legges ut nye artikler. Du kan når som helst stoppe et RSS-abonnement som ikke interesserer deg lenger fra RSS-leseren.