FANDOM

Den enkleste måten å beskytte data mot ulovlig innsyn på er passordbeskyttelse. Enkle og gode passordrutiner er derfor vesentlig for virksomheten.

iPad med maskinpassord – slik mange mobile enheter har. Fotograf: Adrianna Williams 

Brukernavn og passord for pålogging. Fotograf: Corbis 

Passord kan legges på flere nivåer. Vi kan ha brukerpassord på hver enkelt maskin, påloggingspassord for å få tilgang til data som ligger på nettverksservere, og noen programmer åpner for individuell passordbeskyttelse av enkeltfiler.

Maskinpassord Edit

Muligheten for maskinpassord varierer, men på de fleste maskiner, nettbrett og smarttelefoner er det mulig å sette et passord eller en kode for å låse opp maskinen. Slike passord bør vi bruke på alt mobilt utstyr som vi tar med på reiser eller andre steder utenfor virksomheten, men det er vanligvis ikke nødvendig for maskiner som står fast i et nettverk.

Påloggingspassord Edit

For maskiner i et nettverk er påloggingspassordet den fremste beskyttelsen for å hindre at uvedkommende kan bruke maskinen.

I Windows har brukernavnet og påloggingspassordet flere funksjoner. For det første bestemmer det hvilken brukerprofil Windows skal hente opp. Ulike brukerprofiler kan ha ulike tilganger og rettigheter til systemet, slik at det er mulig å sette grenser for hva en bruker skal ha lov til å gjøre på maskinen.

Profiler kan for eksempel brukes for å hindre at brukere installerer programmer, avinstallerer antivirusprogram, slår av automatiske oppdateringer eller endrer andre innstillinger på maskinen.

Påloggingspassordet brukes også til å identifisere brukeren i nettverket. På samme måte som for brukerprofilen kan systemansvarlig sette ulike rettigheter og tilganger for hver enkelt brukerkonto i nettverket.

Generelt gjelder regelen om at hver bruker skal ha de tilgangene som er nødvendige for å gjøre jobben sin, men heller ikke flere.

I tillegg til at brukeren må identifisere seg, må også maskinen være registrert i nettverket. Nettverk deles inn i domener, og både brukeren og maskinen må være meldt inn som medlemmer i domenet for å få tilgang til ressurser i nettverket. Dette hindrer at personer som eventuelt har fått tak i et brukernavn og passord, skal kunne logge seg inn uten fysisk å sitte ved en maskin som er meldt inn i nettverket.

Filsystembeskyttelse Edit

Filsystemet er den delen av operativsystemet som holder orden på hvor alle filer og programmer ligger på harddisken. I nyere filsystem er det mulig å sette begrensninger for hvem som har lov til å åpne ulike filer og mapper. Det gjør at vi kan gi ulike tilganger til filer og dokumenter hvis flere bruker den samme maskinen eller har tilgang til de samme mappene på en server.

Programpassord og dokumentpassord Edit

Til sist er det mulig å ha passord for å starte bestemte programmer eller åpne filer i programmet. Det er ikke alle programmer som har denne muligheten, men det blir stadig vanligere. I de fleste standardprogrammer som tekstbehandling, regneark og databaser er det mulig å sette passordbeskyttelse på enkeltdokumenter eller enkeltfiler, og i administrative programmer som regnskapssystemer og lignende er det gjerne en passordfunksjon for å kunne bruke programmet. Det samme gjelder nettjenester, hvor e-postadresse ofte brukes som brukernavn i tillegg til passord.